De Theatermakerij Speelt was fantastisch!

Afgelopen weekend speelden 80 leerlingen hun eindpresentaties en voorstellingen in Theater Sonnevanck.
Het was een fantastisch weekend! Met prachtige voorstellingen, veel publiek en première-zenuwen.

Lees hieronder een recensie van Claus Brockhaus over ‘Stuk’ van de productiegroep en reacties van het publiek.

STUK: Gekleurde sokken onder vijftig tinten grijs

In Stuk laten vijftien leerlingen van de productieklas van de Theatermakerij zien hoe ze een prachtige, maar moeilijke literaire tekst van Gijsje Kooter niet alleen in de vingers hebben gekregen, maar er ook een uitgebalanceerde dramatische bewerking van hebben gemaakt. Natuurlijk herkennen de acteurs zich in de coming-of-age scenes die Kooter rauw en direct voorschotelt. Maar de beleving is, ondanks het onderlinge niveauverschil van de jonge spelers, op alle onderdelen beeldend en nergens gekunsteld.
Van begin tot eind blijf je geboeid door de snelle sequentie van puberaal lief en leed, waarbij de regie en enscenering van Karine Roldaan en Susan Waanders nergens de impact van de tekst nodeloos uitvergroot of manipuleert. De effecten blijven beperkt tot het subtiel gebruik van een camera en een monitor en gekleurde sokken onder vijftig tinten grijs. Het spelplezier bij de spelers spat er van af, maar daaronder zit overal de ernst van de nakende volwassenheid.

(Claus Brockhaus)